Beginnen met fitness, hoe doe je dat?

Wil jij voor het eerst beginnen met fitness? Of heb je al een tijdje niet meer getraind? Wij vertellen je hoe je (weer) aan de slag kunt gaan met fitness.

Hoi,

Wist je al dat Beyondfit de Beste Kleinschalige Boutique Gym van Amsterdam is waar je leert om het maximale uit jezelf te halen. Met onze holistische aanpak zorgen dat je alles leert wat je moet weten over een gezonde levensstijl.

Behaal je doelen
Blijf je goed voelen
Stay with the Beyondfit Family

100% mind, 100% body, 100% food.

Laat je het even weten als we je ergens bij kunnen helpen?

David

Founder & creative business developer, Beyondfit

Wil jij beginnen met fitness, maar weet je niet zo goed hoe? Het kan soms lastig zijn om weer te beginnen met sporten en misschien weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wat je eigenlijk moet doen. In dit artikel vertellen wij jou hoe jij (weer) kan beginnen met fitness.

Redenen om te beginnen met fitness

Er zijn talloze redenen om te beginnen met fitness. Allereerst verbetert het je fysieke gezondheid door het versterken van spieren, botten en gewrichten, wat op zijn beurt de algehele functionaliteit van je lichaam verbetert. Je wordt hierdoor sterker en fitter, waardoor je ook in het dagelijkse leven makkelijker dingen kan doen. Daarnaast vermindert het risico op chronische ziekten zoals diabetes en hartziekten. Fitness kan ook helpen bij het verminderen van stress en angst, omdat het endorfine vrijmaakt die een positief effect hebben op je humeur.

beginnen met fitness

Hoe begin je met fitness?

Maar hoe begin je nou met fitness? De eerste keer naar de sportschool is vaak spannend en kan soms intimiderend zijn. Gelukkig zijn er meerdere manieren hoe jij kan beginnen met sporten. Om te beginnen met fitness hoef je niet direct naar een sportschool toe. Je kan ook eerst beginnen met sporten thuis om zelfvertrouwen te krijgen en bekend te worden met oefeningen.

Beginnen met fitness thuis

Wil jij eerst beginnen met sporten thuis? Om te beginnen fitness thuis heb je helemaal niet veel nodig. Je kunt bijvoorbeeld een aantal gewichten kopen waar je al verschillende oefeningen mee kunt doen, maar je kan het ook gewoon helemaal zonder doen. Doe bijvoorbeeld squats of lunges met of zonder gewichten of sit-ups en push ups. Wanneer je denkt dat je genoeg zelfvertrouwen hebt kun je hierna misschien een proefles doen en voor het eerst naar de sportschool.

Beginnen met krachttraining

Wil jij beginnen met fitness voor kracht? Wanneer je wilt beginnen krachttraining kun je er voor kiezen om een personal trainer in te schakelen. Een personal trainer kan jou helpen oefeningen op de juiste manier uit te voeren zodat jij ze daarna zelfverzekerd kan beoefenen. Vind je een personal trainer net een stapje te ver? Dan kun je misschien beginnen met sporten in de sportschool samen met een vriend of vriendin. Bekijk van te voren eventueel wat filmpjes over verschillende oefeningen en zoek een workout schema op zodat je precies weet wat je wilt gaan doen.

Beginnen met fitness voor vrouwen

Fitness en krachttraining is niet alleen voor mannen. Het heeft namelijk ook talloze voordelen voor vrouwen. krachtraining is namelijk een goede manier om gewicht te verliezen, maar ook juist om meer rondingen te creëren. Vaak wordt er gedacht dat je als vrouw er te gespierd van wordt, maar dit is alles behalve waar. Fitness zorgt er juist voor dat je een strakker lichaam krijgt. In ons andere artikel vertellen we je meer over de voordelen van krachttraining voor vrouwen.

Beginnen met sporten en afvallen

Beginnen met fitness en afvallen gaan hand in hand. Wanneer jij gewicht wilt verliezen kan fitness jou daarbij helpen. Wanneer jij krachttraining doet verbrand jij namelijk zelf in tijden van rust nog meer calorieën. Door cardio en krachttraining te combineren kun jij het meeste uit je workouts halen en zowel werken aan een strakker en gespierder lichaam, en gewicht verliezen. Let wel op dat je ook een gezond eetpatroon moet aannemen wanneer jij wilt afvallen.

Beginnen met fitness en voeding

Wanneer je begint met fitness is voeding ook een belangrijk onderdeel. Wanneer je meer gaat sporten heeft je lichaam namelijk energie nodig. Deze energie kun je halen uit eten. Veel mensen zijn bang om meer te gaan eten wanneer ze gaan fitnessen, maar je lichaam heeft dit nodig om op te laden. Wanneer jij gespierder wilt worden is het ook belangrijk dat jij genoeg eiwitten binnen krijgt. Eiwitten helpen namelijk je spieren te herstellen en op te bouwen. In ons andere artikel vertellen we je meer over eiwitten en waar ze allemaal goed voor zijn.

Beginnen met fitness voor conditie

Wil jij beginnen met fitness voor je conditie? Of wil je beginnen met sporten zonder conditie? Door regelmatig cardio toe te voegen aan je workouts kun jij je conditie opbouwen. Om te beginnen met fitness hoef je nog helemaal geen conditie te hebben. Stapje voor stapje kun je hier aan werken en zo je conditie verbeteren. Probeer lange workouts af te wisselen met kortere en intensere workouts om zo je conditie op te bouwen.

Beginnen met fitness schema

Een trainingsschema helpt je houvast te bieden en zo weet jij altijd waar je aan toe bent. Wanneer je de sportschool in gaat zonder precies er over na gedacht te hebben wat je eigenlijk wil doen, kan het lastig zijn om echt een effectieve workout te doen. Zonder trainingsschema kan het zijn dat je doelloos gaat rondlopen en niet echt meer weet wat je eigenlijk moet gaan doen. Stel van te voren een schema op zodat jij met een doel naar de gym kan en precies weet wat er van jezelf verwacht wordt.

Beginnen met fitness zonder spierpijn

Wanneer je net weer gaat beginnen met sporten kan het zijn dat je wel eens last krijgt van spierpijn. Spierpijn hoeft niet slecht te zijn, maar het is wel belangrijk dat je rustig opbouwt en niet te hard van stapel loopt. Het is ook belangrijk om altijd een goede warming up te doen zodat je spieren warm zijn voordat je begint. Wanneer je namelijk te vaak te intensief achter elkaar traint kan je last krijgen van overtrainen of blessures. In ons andere artikelen vertellen we je meer over overtrainen en hoe jij spierpijn kan verminderen.

Beginnen met fitness tips

Als laatste geven we je nog wat tips zodat jij veilig en effectief kan beginnen met sporten

  • Begin rustig aan en bouw de intensiteit beetje bij beetje op
  • Bekijk video's van hoe je oefeningen goed uitvoert
  • Vraag hulp wanneer je iets niet meer
  • Eet genoeg eiwitten
  • Stel haalbare doelen waar je naartoe werkt
  • Blijf consistent en wees geduldig
  • Luister naar je lichaam

Beginnen met fitnessen bij Beyondfit

Vindt jij het lastig om zelf te beginnen met fitness? Of heb je moeite om jezelf steeds weer naar de sportschool te moeten krijgen. Bij Beyondfit dienen onze coaches als echte stok achter de deur en helpen zij hou met het behalen van echt resultaat. Al onze trainers hebben een medisch achtergrond waardoor jij altijd op een veilige manier kan trainen zonder blessures op te lopen. Plan een gratis intake in met een van onze coaches en dan bespreken we samen hoe wij jou kunnen helpen.

Ook Beyondfit worden? Ontvang de Beyondfit brochure direct in je mailbox.

Zodra je hebt aangegeven waar wij de brochure naar toe mogen mailen sturen we de Beyondfit brochure netjes naar je toe per mail.

"Hopelijk kun je veel nieuwe inzichten op doen door de Beyondfit brochure te lezen en kom je er achter waar Beyondfit voor staat. Alvast veel lees plezier toegewenst en als je tijdens of na het lezen vragen hebt dan horen we dat graag van je!"

Vriendelijke groet,

David

Founder & creative business developer, Beyondfit

De perfecte oplossing

Ontdek hoe jij Beyondfit kunt gebruiken om jouw doelen te behalen.

Ben jij benieuwd hoe Beyondfit jou verder kan helpen? Doe dan de Beyondfit Quiz en ontdek op basis van jouw behoeftes welk programma bij jou past.